Kwaliteitstool
Waarom?
Er bestaan vele theorieën omtrent de gezondheidszorg en werken in teams. Deze theorieën zijn op zich heel begrijpelijk. Toch word de simpelheid van deze theorieën in de praktijk veel te weinig gebruikt. Telkens zijn er weer nieuwe veranderingen in de zorg en moeten zorgprofessionals zich constant aanpassen aan deze nieuwe situatie. Naast het bijhouden van hun eigen professionele kennis, kan er bijvoorbeeld ook verwacht worden dat zij kunnen werken in zelfsturende teams of cliënten op andere wijze moeten gaan benaderen. Hierdoor wordt de basis vaak vergeten en overzien zorgprofessionals het soms niet meer.
Hoe?
Belangrijk is dat de zorgprofessional terug gaat naar de basis en begrijpt waarom er op deze wijze gewerkt dient te gaan worden en hoe dit hen juist kan gaan ondersteunen. Wanneer de zorgprofessional alleen maar ‘volgt’ maar niet ‘begrijpt’, zal er minder motivatie zijn met minder (kwalitatief) resultaat tot gevolg.
Veel theorieën overlappen elkaar of hebben indirecte overeenkomsten. De één staat vaak niet los van de ander. Dit kan gebruikt worden om de zorgprofessional weer terug naar de basis te laten gaan, werkwijze begrijpelijk te maken en kansen te vergroten.
Wat?
De kwaliteitscyclus is een door MTMedicGroup ontworpen concept wat zorgt voor plezier, vertrouwen en zelfredzaamheid bij de zorgprofessional door het samenvoegen van meerdere theorieën. Dit concept kan de zorgprofessional zelf ook gebruiken bij de cliënt.
Met de kwaliteitscyclus:
- Krijgt de zorgprofessional weer plezier in het werken met de benodigde veranderingen.
- Krijgt de zorgprofessional vertrouwen in het implementatieproces en in elkaar.
- Ontwikkelt de zorgprofessional zelfredzaamheid om (toekomstige) implementaties positief te laten verlopen en kwaliteit te handhaven.
- Kan de zorgprofessional de cliënt ook beter plezier, vertrouwen en zelfredzaamheid bieden.
- Worden meerdere theorieën met elkaar verbonden.
- Wordt kennis van behoeften, oorzaken en werkwijze makkelijk en begrijpbaar.
- Wordt er een stevige fundering gelegd voor een goede implementatie, kwaliteitsstandaard en/of samenwerking.
- Ontstaat er tijdswinst en kostenbesparing.
Hoe toe te passen?
Om de kwaliteitscyclus in de praktijk toe te kunnen passen zonder dat daar verplicht scholing voor nodig is, heeft MTMedicGroup hiervoor een kwaliteitstool ontwikkelt. De kwaliteitstool is een online tool om wensen en knelpunten in het groeiproces van een team of individu te inventariseren en te evalueren en biedt vanuit daar een plan van aanpak voor verdere groei. Het verbindt de theorieën van Maslow, Lencioni, Positieve Gezondheid en Reablement met elkaar en beoogt bij te dragen aan de personeelsproblematiek, gezondheid en de resultaten binnen een organisatie.
Waar staat het team en vanaf welk punt moet het team verder om zich door te ontwikkelen? Hiermee bezuinigen organisaties flink op scholingen die gericht zijn op deze theorieën of voor teamontwikkeling. Wanneer een team meer verdieping zoekt in een bepaald onderwerp, kan het er nog steeds voor kiezen om hier scholing voor te volgen, maar dit is niet noodzakelijk om er wel mee aan de slag te kunnen gaan. Met de kwaliteitstool wordt er ook aandacht besteed aan de waardes binnen het team. Deze waardes kunnen helpen om doelstellingen van het team of de organisatie te behalen.
De kwaliteitstool biedt professional meer werkplezier, vertrouwen in elkaar en in de organisatie en zelfredzaamheid om mee te kunnen werken aan de (landelijke) doelstellingen en gewenste resultaten van een organisatie. Hij voorziet in alle onderdelen van de vijf basisbehoeften van de mens (Maslow), de vijf frustraties van teamwork (Lencioni), de zes dimensies van positieve gezondheid en reablement. De basis van de kwaliteitstool zijn de theorieën, dit staat niet los van elkaar. Dit is ook altijd het startpunt van de kwaliteitstool.
De kwaliteitstool kan zelf door de medewerkers tijdens een overleg gebruikt worden. Dit kan een apart overleg zijn, maar kan ook in gedeeltes in meerdere overlegmomenten (vergaderingen) meegenomen worden.
Welk probleem voor de organisatie wordt er opgelost?
• Hoge kosten maar verminderd taakvolwassenheid van de zorgprofessional.
Welk probleem voor de zorgprofessional wordt er opgelost?
• Gevoel van verminderd plezier, vertrouwen en zelfredzaamheid in het werk.